קרלוס ששון על גורמים המכרסמים בכלכלה הקפיטליסטית

קרלוס ששון על גורמים המכרסמים בכלכלה הקפיטליסטית

 

קרלוס ששון מנתח את הגורמים המכרסמים בכלכלה הקפיטליסטית

טור דעה וסדרת כתבות באדיבות קרלוס ששון, יועץ עסקי

 

השווקים בעולם עוברים תלתלה וסובלים מתנודתיות גדולה, מסביר קרלוס ששון, יועץ עסקי וממשיך: אם עד לסוף 2017 חשבנו שהכול ורוד אז קיבלנו הוכחה שלא כך הדבר,  והרבעון הראשון הלם בתשואות המשקיעים. המציאות מורכבת והסביבה הקפיטליסטית בה אנחנו חיים מורכבת עוד יותר.

ברצוני לפרסם מספר מאמרים ובהם ניתוח גורמים מהותיים המשפיעים באופן שלילי על החיים הכלכליים בימינו. זהו מאמר שני בסדרה.

נדל"ן מחולל עוני

הכלכלן הצרפתי תומס פיקטי  לא היה ראשון. רבים הזהירו לפניו כי האי־שוויון ברוב מדינות המערב גדל במהירות השומטת את הלגיטימציה מהמדיניות הכלכלית, אבל הספר שלו חולל מהפך בשיח הציבורי. כיום לא נותרו כמעט פוליטיקאים, כלכלנים ואנשי ציבור שממשיכים לדבוק במנטרה שהאי־שוויון מייצר תמריצים להצטיינות ותורם לצמיחה. הרוב המכריע של מקבלי ההחלטות מכיר בכך שאי־שוויון גבוה פוגע בצמיחה ותרומתו לתמריצים מפוקפקת

הבא נבדוק את הטיעונים של אלה שטוענים כי אי שוויון נחוץ לתחרות. אישיו ויון בהכנסות, קל יחסית להתמודד איתו, אך באי שוויון ברכוש הרבה יותר קשה  להתמודד. אי שוויון בהכנסה קל יחסית למדוד. לעומת זאת, את האי־שוויון ברכוש קשה יותר לבחון, אך רוב הכלכלנים מעריכים כי האי־שוויון ברכוש הרבה יותר חמור ומסוכן.

מחולל האי שוויון  הגדול ביותר ברכוש מאז ומעולם, ובעיקר בשנים האחרונות, הוא עליית מחירי הנדל״ן בכלל והעלייה במחירי הנדל״ן באזורי הביקוש בפרט, שם מרוכזת רוב הפעילות הכלכלית.

הנרי ג׳ורג׳, הוגה דעות אמריקאי מהמאה ה-19, כמו סמית ורוב הליברלים הקלאסיים האמין בכלכלת שוק, בתחרות וביוזמה פרטית, אבל הוא הבין היטב שהם קיימים רק בתיאוריה, ובפועל חלק לא פרופורציונאלי מהקדמה והצמיחה מתרכזת בידי מעטים.

לדעת ג׳ורג׳, מחולל האי שוויון הגדול ביותר הוא שוק הנדל"ן בכלל ועליית מחירי הקרקעות בפרט. ג׳ורג׳ הביא רעיון פשוט וגאוני: רוב המסים מביאים לשיבוש בהקצאת המקורות — למעט מיסוי על קרקע, שכן הכמות שלה נתונה והשווי שלה נגזר כמעט תמיד מגורמים שלא בשליטת הבעלים שלה. לכן, ג'ורג' הציע לבטל את רוב המסים, ומנגד להטיל מסים כבדים על רכוש ובעיקר על קרקע.

במשרד האוצר במקום למסות את עליית ערך הקרקע,  שהיא מחוללת האי שוויון העיקרית, עשו לעצמם חיים קלים ובאו עם רעיון מיסוי דירה השלישית. הרעיון היה בכיוון הנכון, אבל לכד ברשת שלו גם אנשים בלי רכוש משמעותי — וההצעה טורפדה על ידי פוליטיקאים שפנו לבג"ץ.

כעת, כאשר הרוחות התקררו וההצעה נפלה, זו הזדמנות טובה להגיד בצורה ברורה וחדה את מה שרוב הפוליטיקאים וחלק גדול מהכלכלנים לא רוצים להגיד, הסוד הידוע ביותר: בלי מיסוי מאסיבי על עליית שווי הקרקע, בסגנון המס הג'ורג'יאני במחירי הנדל"ן או כל דרך אחרת להוריד דרמטית לעולם לא תהיה ירידה ומשמעותית את אי השוויון  ברכוש בישראל וברוב העולם

ולכן, מסביר קרלוס ששון, יועץ עסקי, כי בלי הורדה משמעותית באי שוויון ברכוש, שגדל דרמטית בעשורים האחרונים, הלגיטימציה של המשטר הכלכלי־קפיטליסטי ברוב מדינות העולם תמשיך להישחק משמעותית, ותגדיל את הסיכון לעליית הגזענות, שנאת הזרים, האלימות, השחיתות והמנהיגים הסמכותניים. ההיסטוריה לימדה אותנו פחות או יותר למה ניתן לצפות.

 

השארת תגובה